Sääntömuutoksia kaudelle 2025

Lajipäivät Vuokatti 20.4.2024

Alta löytyvät lajipäivillä esille tulleet asiat: sääntöihin lisättävät/yleisluontoiset sääntömuutokset kaudelle 2025

  • Niinsanotut RS-laitteet (myös punakilpiset) hyväksytään kaikkiin luokkiin
    Laitteiden määritelmä:
    – kaikki toimenpiteet ja muutokset, jotka nostavat moottorin tehoa tai iskutilavuutta on kielletty lukuunottamatta ohjausboxin ohjelmointia
    – kaikki toimenpiteet, jotka laskevat moottorin tehoa ovat sallittuja
    – moottorin jäähdytyksen lisääminen sekä ns. muoviperän vaihtaminen on sallittua
    – laitteissä tulee olla valot, ja valojen tulee olla tieliikennekäyttöön hyväksytyt E-tyyppihyväksytyt, jotka on asianmukaisesti ja tukevasti kiinnitetty kelkan kuomuun – huom lisävalot esim Lazer tms. eivät ole hyväksyttäviä
    – tukivarret olkatapit jne. on oltava alkuperäisiä sääntöjen mukaisesti (kiinnityspisteitä ei saa muuttaa)
  • Lähtöjärjestys endurokisoissa määritellään siten, että kaikissa kisoissa sekä kaikissa luokissa kilpailuun lähdetään pisteiden mukaisesti eli pistejohdossa oleva kuljettaja lähtee ensimmäisenä jne. Sprintin osalta ensimmäiselle kierrokselle lähdetään pisteiden mukaan, kuten endurossa ja toinen kierros käännetyssä järjestyksessä. SM Pro:n kolmas kierros ajetaan ensimmäisen kierroksen tulosten perusteella (nopein ensin), kuten aiempinakin vuosina.
  • Sprint- sekä endurokilpailuissa ajetaan kahdessa eri Lady-luokassa SM Ladyt sekä Harraste-Ladyt. Harraste-Lady luokkaan voi osallistua kaiken ikäisenä, ja se on tarkoitettu ponnahduslaudaksi SM Ladyt luokkaan. Luokka toteutetaan sillä edellytyksellä, että ensinmäiseen kilpailuun osallistuu ainakin viisi kilpailijaa. Harrasteluokasta on nousupakko kolmelle luokan parhaalle SM Ladyt -luokkaan.
  • Parc Ferme (suljettu varikko) -käytäntö muuttuu: Kilpailija voi oman ajosuorituksensa jälkeen (sprint & enduro) ajaa kelkan suoraan varikolle ja lastata kelkan kuljetuskalustoon. Protestiaika on 30 minuuttia, joka lasketaan oman luokan viimeisenä maaliin tulleesta. Tänä aikana kuljettaja ei saa
    siirtää kelkkaa pois varikkoalueelta. Kilpailunjärjestäjä antaa luvan luokittain siitä milloin protestiaika on ohi ja kelkka voidaan siirtää pois varikkoalueelta. Mikäli protesti tehdään, on kelkka toimitettava völittömästi kilpailunjärjestäjän osoittamaan paikkaan. Mikäli kelkka ei ole enää varikkoalueela eikä sitä toimiteta välittömästi ko. paikalle, rangaistuksena on kilpailusuorituksen automaattinen hylkäys.
  • Säännöissä ollut määritelmä ns. Race-kit -pakettien hyväksymisestä poistuu.
  • SM luokista SM Pro, SM Ladyt ja SM Juniorit poistuu määritelmä siitä, montako kuljettajaa tulee osallistua kilpailuun, että SM-arvo voidaan myöntää. Jatkossa kyseisillä luokilla on aina SM-arvo osallistujamäärästä huolimatta.
  • Kilpailunumerot kaudella 2025 pidetään samana kuin kaudella 2024. SM Pro -luokan sekä SM Lady -luokan kolme parasta ajavat numeroilla 1-3, muilla numerot säilyvät ennallaan. Luokkanousijat ja -laskijat numeroidaan uudelleen.
  • Kilpailunumeron koko ja selkeys tullaan määrittelemään sääntöihin entistä tarkenmin.
  • Siirtymäajat määritellään kilpailuissa aina: 5 min jaolliseksi 5 – 10 – 15 – 20 jne. Tarkoituksena on helpottaa varsinkin uusia kuljettajia aikakortin käytössä.
  • Junioriluokka 200 cc ajaa sprinttikilpailussa täyden kisareitin kahteen kertaan

    Muita esille tulleita tarkennuksia:
  • Lajipäivillä paikalla olevat kuljettajat toivoivat kolmea SM Sprint -viikonloppua, ja SMK ry selvittää mahdollisuuden tähän.
  • Lyijyttömän bensiinin käyttöä tullaan valvomaan myös kaudella 2025. Kuljettajan syyllistyessä ajamaan lyijyllisellä polttoaineella on rangaistuksena kyseisen kauden sekä sitä seuraavan kauden kauden kattava kilpailukielto SMK ry:n alaisissa kilpailuissa (kilpailukielto 2 vuotta).
  • SMK ry hallitus tarkentaa vastalausekäytäntöä syyskuun kokouksessa, ja uusi käytäntö lisätään sääntöihin.
  • SMK ry:n hallitus ohjeistaa kilpailunjärjestäjiä, että kaikissa kilpailuissa on käytössä sama aikakorttimalli.
  • Vaatimus ambulanssista kilpailupaikalla pidetään entisellään.
  • Kaudella 2025 tullaan testaamaan GPS-seurantajärjestelmää mahdollisuuksien mukaan jossain endurokilpailussa.
  • Jokaisen kuljettajan tulee huolehtia itse että käytettävät kilpailuvarusteet ovat asianmukaiset (kypärä + muut säännöissä mainitut suojat). Vastuuvapauslausekkeeeseen ilmoittautuessa kilpailuun tullaan lisäämään vaatimus siitä, että ajovarusteet ovat sääntöjen mukaiset ja kuljettaja on tietoinen, minkä tasoiset varusteet kilpailu vaatii. Sääntöihin lisätään, että kypärän tulee olla ehjä.
  • SM Pro luokan sarjamaksu 200 eur pidetään ennallaan, ja palkintosumma jaetaan kuten kaudella 2024 (kuusi parasta). SM Pro -luokkaan luokitellaan 30 kuljettajaa. SM-Pro luokitellun kuljettajan tulee ilmoittautua ja vahvistaa osallistumisensa sekä maksaa sarjamaksu 30.8.24 mennessä Suomisport-palvelussa.
  • Ensinmäisen endurokilpailun yhteydessä perjantai-iltana pyritään järjestämään uusille kuljettajille ja muille kiinnostuneille koulutus kilpailun kulusta, turvallisuudesta sekä aikakortin käytöstä.
  • Kilpailun järjestäjän tulee perustaa Whats App -ryhmä kilpailun keston ajaksi yhteydenoton helpottamiseksi, johon kilpailijoiden sekä toimitsijoiden on helppo liittyä.

Kilpailukalenteri 2025 pyritään julkaisemaan viikolla 23 eli kesäkuun alussa 2024. Luokitukset julkaistaan samassa yhteydessä, ja sääntömuutokset päivittyvät.

SMK ry:n hallitus kerää kesän yli voimia tulevaan kauteen, mutta jo syyskuussa istumme alas
ja kauden suunnittelu jatkuu!

Mikäli teillä on ideoita tai kysymyksiä, niin niitä voi lähettää vuoden ympäri sähköpostitse osoitteeseen info(at)smkry.fi – myös kesällä. Pyrimme vastaamaan kaikkiin sähköposteihin.

Kiitos kaikille kuluneesta kaudesta ja nyt kohti kesää ja tulevaa kisakautta!

– SMK ry:n hallitus –