CrossCountryn suomenmestari hyvillä mielin tulevaan kauteen

CC- Suomenmestari Mikko Hämäläinen yhdytettiin kaupan grilli-tiskillä, perheen ruokinta täydennysten haku reissulla.

Tervehdys Mikko, onnittelut vielä historiallisesta ensimmäisestä suomenmestaruudesta. Onko grilli herkkujen ansiosta massakuuri aloitettu?
– Terveppä terve ja kiitos. No ei ole massakuuri menossa, päinvastoin. Vuoden takaisesta painosta on n. 25 kg pudonnut pois.

Ohoh! miten se on tapahtunut? Kuulostaa kovalta dieetiltä.
– Itse asiassa varsinaista dieettiä ei ole ollut lainkaan. Aikalailla normaalia ruokailua, mutta veden juontia ja liikuntaa on lisätty runsaasti. Kun saatiin laite iskuun, niin pitihän sitä alkaa laittamaan kuskiakin kuosiin.

Ilmankos loppukaudesta alkoi tulostakin tulemaan kun laite oli iskussa ja mies hoikistunut monta kiloa.
– No joo, endurot ei menneet aivan nappiin, mutta Rovaniemellä SnowStarissa alkoi meno jo maittamaan.

Millä laitteella lähdetään ensikauteen?
Artic Catilla jatketaan. Laite päivittyi täsmälleen samaan malliin, kun löytyi vielä ajamaton sellainen. Myös iskareissa jatketaan Öhlinsseillä ja niiden säädöt alkoivatkin olla juuri tuohon kelkkaan kohdillaan. Toki niissäkin vielä löytyy varmasti pientä parannettavaa, mutta mitään varsinaista syytä ei ole iskareiden merkin vaihtoon ole.

Kuinka mestari suhtautuu tulevan kauden kalenteriin, kun CrossCountryn mestaruus ratkaistaankin nyt rankassa kahden päivän kisassa yhden viikonlopun aikana?
Sehän kuulostaa ihan hyvälle. Paljon mieluummin nyt sitten kalenterin mukainen viikonloppu, kuin sellainen missä esim. toisen CC:n paikalla olisi sprintti tai enska. Nyt tulee kisaan mukaan myös taktikointi kun pitää suunnitella kisojen kulku myös kelien ja oman kunnon sekä luonnollisesti kisareittien haastavuuden mukaisesti . Kaksipäiväisessä kisassa on helppo pilata toinen päivä jo ensimmäisessä kisassa. Mutta kannatan ko. kilpailu muotoa ehdottomasti. Tulee todellinen ”vetomies” kisa.

Millä mielellä muuten tulevaan kauteen? Mestaruuden puolustamisessa on varmasti haastetta.
– Ihan hyvällä mielellä, kelkka kuviot on selkeät ja ukollakin kunto nousu suunnassa, joten ihan rauhallisin mielin odotellaan lumien tuloa. Töiden puolestakin näyttäisi, että jopa kesälomaakin kerkiäisi muutaman viikon viettämään joten eipä tässä isompia hätiä ole ja nautitaan nyt hetki kesästäkin.
Kiertopalkinto olisi kiva pitää vielä pitempäänkin ja haastetta tulee kisassa olemaan ihan varmasti riittävästi. Muutenkin kuin kaksipäiväisyyden ansiosta.
Tulevana kautena on kisoja varmasti tarpeeksi, mutta kyllähän se melkein helpotus on kun ei kahden järjestön kalenteri toteutunut. Kisoja olisi tullut kuskeille liikaa kierrettäväksi.
Täytyyhän tosin nytkin kuljettajien tehdä ratkaisuja missä ajaa, mutta tilanne on mikä on. Kun ”lopetin” vuonna 2005, oli tilanne MK endurossa ja -sprintissä jotenkin jumissa ja tuntui, että laji on päättäjille täysin merkityksetön. Nyt on kuitenkin SMK:n puolesta tehty hyvää työtä kelkkailun eteen ja ilmeisesti se on herättänyt toisaallakin huomioimaan kelkkailijoiden olemassa olon.

No sittenhän kaikki kuulostaa hyvälle, onko vielä terveisiä kenellekään?
– Joo, kai sitä jotain keksitään. Te olette SMK:ssa helpottanut ja madaltanut kynnystä uusille kuskeille tulla mukaan kilpailemaan. Kuitenkin Teille ja kerhoille terveisiä, että Harraste luokkiin ja Ladyihin sekä Junioreihin kannattaa panostaa  vaikka vielä enemmänkin. Niissä se lajin tulevaisuus on. Myös kisa kuulutuksiin olisi hyvä saada asiantunteva henkilö, mikä olisi tilanteen tasalla pisteissä ja kuskeissa muutenkin kuin vain kerhon nimen osalta. Varsinkin palkintojen jaossa olisi pistetilanteet myös mukava kuulla. Tästä on ollut kuljettajien kesken puhetta ja toivetta enemmänkin.

Terveiset tuli perille, kiitos. Näistä terveisistä ja muistakin sääntötarkistus ehdotuksista keskustellaan enemmänkin seuraavassa hallituksen kokouksessa elokuussa. Yhdistyksen puolesta voi toivottaa oikein hyvää kesää ja tsemppiä mestaruuden puolustamiseen.
Kiitos samoin sekä oikein hyvää kesää myös kaikille kisakavereille ja muillekin kelkkailijoille.

Mikko Hämäläinen

-smkry-