Kisakausi 2022: Kahden päivän koitoksia ja tiukkoja mestaruustaistoja

Taistelu moottorikelkkailusprintin ja -enduron tämän vuoden Suomen mestaruuksista alkaa helmikuun alussa. Sprintissä luvassa on kaksi tiukkaa kisaviikonloppua, ja endurossa kisaajia hemmotellaan peräti kahdella kaksipäiväisellä kilpailulla.

Viime vuoden mestareilla on vastassaan kunnianhimoisia haastajia, joten nähtäväksi jää, vaihtuvatko mestaruudet tällä kaudella. Enduron ja sprintin SM-sarjat ajetaan tällä kaudella nimellä CASE Construction SM, ja pääsponsorina toimii Rentti Tracwest Oy.

Uusi pääsponsori

– Moottoriurheilu kiinnostaa ja kaikki mikä pärisee, on lähellä sydäntämme, konemiehiä kun ollaan, toteaa Rentin toimitusjohtaja Juha Leivo. Parhaillaan mies istuu aamukahvilla Luostolla ja on hetken päästä hyppäämässä pihalla odottavan kelkan selkään.

Rentti Tracwest Oy lähti sponsoroimaan moottorikelkkakilpailuja, koska yrityksen johto haluaa tukea hienoa lajia ja toisaalta saada näkyvyyttä.

– Haluamme tsempata lajia, ja monet asiakkaamme harrastavat kelkkailua, Leivo kertoo.

Leivolle itselleen kelkkailu merkitsee töistä irtaantumista ja vauhdin hurmaa.

– Mahtavaa vastapainoa arkeen! Työasiat pyyhkiytyvät mielestä, kun porhaltaa mäntyjen väliin, ja pikkupoikana sitä tuli haaveiltua rallikuskin urasta, niin kelkkailu toimii hyvänä vastineena sille, hän toteaa naureskellen.

Leivon mukaan ainoa miinus lajissa on, että sitä varten tarvitsee lunta – ja sitähän onneksi vaikuttaisi tänä talvena riittävän kaikilla kisapaikkakunnilla!

Rentti Tracwest Oy toimii CASE maarakennuskoneiden maahantuojana, ja yrityksellä on Suomessa 24 työntekijää neljällä eri paikkakunnalla Tuusulassa, Pirkkalassa, Honkajoella ja Oulussa.

Enduron ja sprintin haastajat

Talvella 27 vuotta täyttävä Juho Jurvanen kurvaili viime kaudella endurossa parhaaseen sijoitukseensa, nimittäin Pro-luokan toiseksi. Tänä vuonna hänellä on tavoitteena kiriä kiinni viime kauden mestari, konkari Tero Lokka.

– Vastassa on paljon kovia kuskeja, mutta tottakai yritän vaihtaa hopean kultaan, Jurvanen vahvistaa. Mies myös nauttii tiukasta kilpailusta.

– Onhan se hienoa, kun taistelemalla katsotaan, kuka on nopein.

Team Pro Servicessä ajavaa Jurvasta motivoi kelkkailussa oman kehityksen huomaaminen.

– Omien rajojen ylittäminen ja suoritusten parantaminen on palkitsevaa.

Tulevalla kaudela Jurvanen kokee suurimmaksi haasteeksi sen, ettei sortuisi yliyrittämiseen.

– Jos yrittää liikaa, ajon rentous kärsii, ja silloin menee sellaiseksi pakkopuurtamiseksi ja alkaa tulemaan virheitä.

Enduron viime kauden mestari, lappilainen Lokka, luettelee pitkän nimilistan niin nuorempia kuin kokeneempia kisaajia haastajikseen, joten mies lähtee puolustamaan mestaruuttaan tosissaan.

– Koskaan ei voi tietää, jos joku yllättää, vaan aina on yritettävä parhaansa.

Siinä missä Lokka endurossa puolustaa mestaruuttaan, sprintissä hän jäi viime kaudella toiseksi Saku Niskaselle ja lähtee tällä kaudella siis haastamaan häntä. Lokka kiittelee hyvältä näyttävää kisakalenteria ja odottaa etenkin Giantia, joka viime kaudella jouduttiin perumaan.

Kaksi kaksipäiväistä enduroa sekä uusia kisapaikkoja

Enduron kisakausi starttaa tänä vuonna niin ikään kokonaan uudella tuttavuudella, kun kelkat suunnataan helmikuun toisena viikonloppuna Kuopion Tahkovuorelle. Porokeisarit järjestävät kilpailun yhdessä Pohjois-Savon moottorikelkkailijoiden ja Lumi-Savon moottorikelkkailijoiden kanssa.

– Tulee huikea kilpailu: täällä on yleisöä, hyvät puitteet ja vetovoimainen Tahko. Hyviä katselupaikkoja järjestetään ja katsotaan, saadaanko mahdollisuus myös laskettelurinteen käyttöön, kilpalun järjestäjiin kuuluva Jarno Sinevaara vihjaa.

Lisäksi kelkkakansaa hemmotellaan peräti kaksilla kaksipäiväisillä kilpailuilla. Kemijärven Giant pidetään pitkän odotuksen jälkeen kaksipäiväisenä 35-vuotisjuhlakilpailuna 25.-26.3. Lisäksi endurossa on luvassa täysin uusi koitos.

Tero Piitulainen heitti ilmoille idean kaksipäiväisestä kilpailusta, niin siitähän sitten innostuin. Sellaista kun ei ole täällä päin Suomea ennen järjestetty, kommentoi Lieksan moottorikerhon Tero Tuhkanen. Lieksan moottorikerho toimii tämän uuden Pohjois-Karjalan kaksipäiväisen kilpailun järjestävänä seurana yhteistyöseuranaan Tuupovaaran moottorikerho.

Kauden neljäs endurokilpailu käydään maaliskuun toisena viikonloppuna Sallassa eli tällä kaudella on luvassa uusien tuttavuuksien lisäksi myös perinteisiä olosuhteiltaan loistaviksi todettuja kilpailupaikkoja.

Sprintin puolella luvassa on helmikuun ensimmäisenä viikonloppuna kaksi SM-osakilpailua Kiteellä, ja maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna kaksi SM-osakilpailua Vaalassa – kumpainenkin ennestään tuttuja kisapaikkoja. Kaikissa kilpailuissa noudatetaan tälläkin kaudella tarkasti niitä varten laadittua toimitaohjetta sekä viranomaisohjeita. Jokainen huolehtii ajantasaisten ohjeiden ja suositusten noudattamisesta omalta osaltaan.

Suomen Moottorikelkkailijat eli SMK ry järjestää enduro- ja sprintkilpailut yhdessä yhteistyöseurojensa kanssa sekä toimii kelkkaharrastajien etujärjestönä. SMK ry:n tavoitteena on edistää niin vapaa-ajan kelkkailijoiden kuin myös kilpailijoitten harrastusmahdollisuuksia sekä edesauttaa harrastuksen näkyvyyttä sekä tunnettavuutta.

Sprintin ja enduron kilpailukalenteri 2022

SM Sprint 2022

5-6.2.2022 1. SM Sprint Kitee 2 pv
5-6.3 2022 2. SM Sprint Finaali Vaala 2 pv

SM Enduro 2022
12.2.2022 1. SM Enduro Tahkovuori
25-26.2.2022 2. SM Enduro Pohjois-Karjala 2 pv
12.3.2022 3. SM Enduro Salla
25-26.3.2022 4. SM Enduro Giant Kemijärvi + Gaala