Lokka SM-Pro:n voittoon – Forselille koko kisan nopein aika

Tero Lokka piti minuutteja syöneestä kaatumisesta huolimatta sijansa Pro-luokan kärjessä. Masterseissa kilpaillut Tuomo Forsell ajoi nappisuorituksella oman luokkansa voittoon ja koko kaksipäiväisen kilpailun nopeimman ajan.

Case Construction SM Enduro -sarjan avauskisa käytiin perjantaina ja lauantaina Pohjois-Karjalassa. Lokka näytti, että aikoo pitää tiukasti kiinni mestaruudestaan tälläkin kaudella.

–        Kaaduin tänään lauantaina heti ensimmäisen erikoiskokeen alussa, ja kelkasta meni tanko vinoon, ja piti ajaa koko pitkä ek loppuun varovasti, että muun muassa rikkoutunut tuulilasi pysyi paikoillaan, rovaniemeläinen Lapin Moottorikelkkailijoita edustava Lokka kommentoi.

Perjantaina ansaittu yli seitsemän minuutin etumatka tuli siis tarpeeseen.

–        Kun vielä näin, että toisena siinä kohtaa ollut Juho Jurvanenkin oli ojan pohjassa, niin tiesin, ettei siinä kuitenkaan ollut ajan puolesta niin hätää, vaan kunhan maaliin asti pääsisi ajamaan.

Huollossa Lokka sai kelkkansa siihen kuntoon, että pystyi taas vetämään kaksipäiväisen ja yli 300 kilometrin mittaisen kilpailun viimeisen ek:n kovaa, mutta varmistellen ja siten sinetöimään Pro-luokan voiton yli viiden minuutin erolla.

Pro-luokan toiseksi ajoi iisalmelainen Saku Niskanen (Ylä-Savon Moottorikerho) ja kolmanneksi kuusamolainen Jarkko Tauriainen (Kuusamon Moottorikelkkailijat). Perjantain jälkeen kakkossijalla ollut multialainen Jurvanen (Läntisen Keski-Suomen Moottorikelkkailijat) jäi neljänneksi. Heidän välinen aika ero oli kilpailun pituudesta huolimatta vain kolme ja puoli minuuttia.

”Minuutin annan tasotusta”

Koko Karjalan Korpi SM-enduron kovimman ajan ajoi yli 40-vuotiaiden SM Masters -luokassa kilpaileva, Niittylahdelta tuleva Tuomo Forsell (Tuupovaaran Moottorikerho), joka jo ennen kilpailua lupasi ajaa Pro-luokan vauhtia.

–        Koko kisa meni kuin elokuvakäsikirjoituksen mukaan: Perjantain ensimmäinen ek meni huonosti, enkä lämmennyt, mutta siitä eteenpäin läksi kulkemaan, eikä tullut yhtäkään tilannetta koko kilpailun aikana, ja kelkka toimi täydellisesti, Forsell kommentoi tyytyväisenä.

Forsell ajoi koko kilpailun nopeimman kokonaisajan vajaalla 1,5 minuutin erolla toiseksi nopeimpaan Lokkaan nähden. Eri luokissa ajavien kokonaisajat eivät kuitenkaan ole suoraan verrannolliset toisiinsa, koska reitin kunto muuttuu kilpailun aikana, ja yleisesti ottaen kisassa ensin starttaavilla luokilla reitti on paremmassa kunnossa ja aivan viimeisenä ajavilla luokilla haasteellisimmassa kunnossa.

–        Minuutin voin antaa hyvitystä Pro-luokalle, Forsell taipuu olosuhdeasiasta ja huomauttaa, että Mastersit ajoivat kuitenkin juuri ennen Pro-luokkaa.

–        Lisäksi itse tykkään ajaa kunnon spoorissa, joten alkupäässä ajaminen ei ole itselleni edes niin mielekästä.

Historicissä pääsee ajamaan kovaa

Kokonaiskilpailun kolmanneksi nopeimman ajan ja oman luokkansa eli SM-Historicien voittoon ajoi 47-vuotias raumalainen Sami Kopra (Rauman seudun Moottorikerho). Hän ajaa parikymmentä vuotta vanhalla Polariksen Edgellä ja on luottanut samaan malliin jo 2000-luvun alusta alkaen.

–        Se kelkka ja samat tutut säädöt sopivat hyvin itselleni, ja sillä mallilla olen ajanut vuosien varrella eri luokissa, nyt viimeisimpänä pari vuotta Historiceissa. Kotiseuduillani ei aina ole niin paljon lunta, että olisi mielekästä ruveta opettelemaan uudella kelkalla ajamista, Kopra kommentoi.

Hän kannustaa muitakin osallistumaan Historiciin.

–        Se on kiva sarja: Pääsee ajamaan kisojen kärkipäässä hyvällä uralla ja siten voi ajaa kovaa. Viime vuonna olin näillä samoilla seuduilla Lieksan kisassa nopein. Vaikkei tulos olekaan suoraan vertailukelpoinen muihin luokkiin, niin onhan se silti kivaa ajaa nopein aika, hän toteaa naureskellen.

–         Lisäksi vanhemmat Historic-kelkat ovat halvempia kuin uudet kelkat ja niitä on paljon tarjolla, hän lisää.

Kaksipäiväiset endurokilpailut ovat fyysisesti rankimpia moottorikelkkakisoja, mitä Suomessa järjestetään. Ajoa kertyi Karjalan Korven kilpailussa kahden päivän aikana yli 300 kilometriä ja ajallisesti nopeimmillakin liki viisi tuntia.

–        On mahtavaa, että on meitä kuuskymppisiäkin kavereita, jotka jaksavat osallistua näin rankkaan kisaan, ja toivottavasti saadaan jatkossa vielä enemmänkin osallistujia ikäluokkiin, kommentoi Suomen Moottorikelkkailijat ry:n eli SMK ry:n puheenjohtaja, nurmolainen Hannu Yli-Huumo (Etelä-Pohjanmaan Moottorikelkkailijat), joka ajoi Legendat B -luokassa toiseksi.

Siihen luokkaan saa osallistua sinä kalenterivuonna, jona täyttää 58. Luokan voiton vei evijärveläinen Juha Perkkalainen (Kartanon Moottorikelkkailijat), ja kolmanneksi ajoi niin ikään SMK ry:n hallituksessa istuva, Viitailasta tuleva Jukka Havumäki (Asikkalan Moottorikelkkailijat).

SM-Ladyt -luokan voiton vei saariselkäläinen Venla Jyrkinen (Oulun Seudun Mootorikelkkailijat), SM-Junioreissa nopeimpana ja ainoana loppuun asti ajoi Eetu Korhonen (Kainuun Moottorikerho), Legendoissa eli yli 50-vuotiaissa voiton vei saarenkyläläinen Janne Nurminen (Arctic Race Rovaniemi),ja Semi-Prossa nopeiten ajoi joensuulainen Henrik Rösch (Keski-Karjalan Moottorikelkkailijat).

Kilpailun viimeisimpänä reitin ajoivat harrasteluokat, jotka siten ajoivat haasteellisimmissa olosuhteissa. Harraste-A -luokan voitti helsinkiläinen Juho Tonteri (Joutsan seudun lumikissat) ja Harraste-B:n Ville Nieminen (Sysmän Moottorikelkkailijat).

Karjalan Korpi SM-enduron kaikki tulokset löytyvät täältä.

Kunkin luokan kolmen kärki:

SM-Historic
1. Sami Kopra
2. Antti Takanen
3. Joonas Helppi

Legendat B
1. Juha Perkkalainen
2. Hannu Yli-Huumo
3. Jukka Havumäki

SM-Ladyt
1. Venla Jyrkinen
2. Kati Pätsi
3. Jenna Pitkänen

SM-Juniorit
1. Eetu Korhonen

Legendat
1. Janne Nurminen
2. Petri Haverinen
3. Juha Kumpulainen

SM-Masters
1. Tuomo Forsell
2. Jukka Levelä
3. Ville Varis

SM-Pro
1. Tero Lokka
2. Saku Niskanen
3. Jarkko Tauriainen

Semi-Pro
1. Henrik Rösch
2. Jonas Backlund
3. Kimmo Karjalainen

Harraste A
1. Juho Tonteri
2. Simo Toivomäki
3. Mikko Koskelo

Harraste B
1. Ville Nieminen
2. Jere Karavirta
3. Simo Tonteri

Kilpailukalenteri

2022 Kisakalenteri

Case Construction SM sprint
5-6.3 2022 2. SM Sprint Vaala KIHO Palvelut Oy 2 pv
12.-13.3.2022 SM Sprint finaali Kitee 2 pv

Case Construction SM enduro
25-26.2.2022 1. SM Enduro Pohjois-Karjala 2 pv
25-26.3.2022 2. SM Enduro Giant Kemijärvi 2 pv
2.4.2022 3. SM Enduro Salla 1 pv + SM-sarjojen palkintojenjako

SMK:n nettisivut.
Kilpailukalenteri.
Tulospalvelu.
Kilpailusäännöt.
Karjalan Korpi SM-enduron kilpailusivut.

Yst. terv.

– Suomen Moottorikelkkailijat ry:n tiedotus –