SM CrossCountry 30.3.2014, Rovaniemi

Kisaan startattiin pikku pakkasessa mutta auringon paistaessa, mikä helpottikin omalta osaltaan hieman kuljettajien näkyvyyttä kahden tunnin maratooni kisan aikana.

Järjestäjä oli edellispäivän SnowStarin ja SM enduron jälkeen käynyt oman maratooninsa ja tehnyt illan ja yön aikana CrossCountryä varten haastavan radan, hyödyntäen osittain edellispäivän reittejä ja stadionia.
Kisareitti ja kuljettajat tuotiin suoraan katsomon eteen, kun kuljettajat tulivat metsälenkiltä edellis päivän stadion race ja enduro radalle, mistä kierrettiin peltipailakka rataa ja pienen metsälenkin jälkeen tultiin jälleen endurorataa takaisin katsomon eteen ja siitä peltipailakka rataa pitkin varikon eteen ja siitä jälleen eteenpäin pidemmälle metsälenkille. Kierrokseen meni aikaa n. 7-8 min. Ratasuunnittelusta ja järjestelyistä paistoi järjestävän kerhon kokemus kilpailuista kaikilta osin. Täydet pisteet tuli radasta kaikilta osapuolilta.

Ensimmäisenä kisaan starttasivat SM-Masters 43 ja Harraste luokan kuljettajat.
Kuljettajat ajoivat ohjatusti tutustumiskierroksen ja järjestäytyivät startti viivalle mistä kilpailun lähtö suoritettiin sammutetuin moottorein, tappokatkaisin kädessä.
Starttiin oli suunniteltu yksi muutaman sadan metrin pyöreähkö rata, mistä päästiin varsinaiselle kisaradalle turvallisesti matkaan.

Kärki pariksi startista rynnisti Masterssien Juha Kumpulainen ja saman luokan Harri Hynynen.
Ensimmäisen kierroksen täyttyessä heräsi epäilys, että muistaako kuskit kilpailun keston oikein, kun vauhti oli samaa kuin endurossa parhaimmillaan.
Puolen tunnin ajon jälkeen mukaan liittyivät Ladyt ja Juniorit, ketkä ajoivat oman kilpailunsa puolitoista tuntisena.

Juha Kumpulainen takoikin tasaiseen kilpailun kovimpia kierros aikoja kunnes Junioreiden Tom Forsell sai kunnon ajorytmin päälle ja siitä eteenpäin kierrosten kärkiajoissa vuorottelivatkin Juha ja Tom ruutulipulle asti. Masterssien Juha Rissanen oli ohittanut Hynysen ja Harrasteessa Janne Haanpää heilutti tahti puikkoa sekä Ladyissa Katja Laituri ohitti Laura Harju-Altin.

Nämä kuljettajat oli myös samassa järjestyksenä ruutulipulle saavuttaessa. Masterssit voitti Juha Kumpulainen, Lynx, toinen oli Juha Rissanen, Lynx, molemmilla 17 kierrosta ja kolmas oli Harri Hynynen, Polaris, 16 kierrosta ajaneena.
Harrasteen voittaja oli myös 17 kierrosta ajanut Janne Haanpää Lynx. Toinen oli Tero Määttä Lynx ja kolmas Markku Strander Lynx, ja heillä molemmilla oli 16 kierrosta.

Junioreissa voiton vei Tom Forsell, Polaris . Toiseksi tuli Tuomas Tikkanen, Ski-Doo ja kolmas oli Frans Forsell, Polaris. Kaikki palkitut ajoivat 13 kierrosta.

Ladyissa voiton otti Katja Laituri, Ski-Doo ,11 kierrosta, ja toinen oli Laura Harju-Altti, Polaris, 10 kierrosta.

Toisessa startissa mukana oli luokat Pro, Semi-Pro ja Sport 600. Nämä luokat kamppailivat myös epävirallisesta yleiskilpailun voitosta.

Kärkeen ampaisi Sport 600 luokan Joni Behm, mutta mies unohti ”startti rundin” ja lähti paahtamaan täysillä kilpareittiä varmaankin tyytyväisenä onnistuneesta lähdöstään.

Oikealle reitille lähteneistä kärjessä oli kova konkari Mika Laituri, perässään myös kokenut Mikko Hämäläinen, seuraavina Tero Mourujärvi ja Markku Immonen.

Stadion alueen takasuoralla pyyhkäistiin hymy Jonin naamalta ja mies pysäytettiin odottamaan muita kisaajia päästäkseen jatkamaan kisaa jonon viimeisenä. Virheestään sisuuntuneena Joni kuitenkin halusi ajaa juuri niin kuin pitikin ja hän kääntyi takaisin startti paikalle ja aloitti kilpailun uudestaan. Tästä urheilullisuudesta Joni palkittiin erikseen sadan euron lahjakortilla.

Kärjessä Mika Laituri sai ajaa kierroksen kun Mikko Hämäläinen kyttäsi katsomon edessä olevaa ”ohitus” pattisuoraa ja suoritti näyttävän ohituksen.
Viimeistään nyt oli varmaa, että kuskit kuvittelivat ajavan sprinttiä tai stadion racea, kun peukalot ei kaasulta noussut kuin pakon edessä.

Kärkimiehillä ei kaasupeukalo vapissutkaan koko kahden tunnin aikana, niin huimaa oli kyyti ruutulipulle asti. Lukuun ottamatta Pro luokan SM esikoista, Mikko Hämäläistä, kuka väläytteli vauhtia jo lauantaina pitämällä mm. Aki Pihlajan takanaan Stadion Race:ssa.

Mikko kiskoi Catillaan tasaiseen tahtiin keulaa muihin ja tankkaus huollon jälkeen pystyi jo hieman varmistelemaan sekä taktikoimaan vaikka ei sitä vauhdista juurikaan näkynyt.
Kilpailun lopun ollessa käsillä, Mikko näki kun ruutulippu mies seisoi jo maali viivalla valmiina, niin Mikko sai peukalon lopultakin irti kaasulta ja odotteli kiltisti ennen maaliviivaa muutamat sekunnit kisan loppumista, keskustellen samalla ruutulippu miehen ( Kovan luokan kelkkamies hänkin, kun lipun varressa oli Esko Tuisku) kanssa, kunnes sai ajaa maaliviivan yli samalla ensimmäistä MK- CrossCountryn suomenmestaruutta tuulettaen.

Mikon takana kamppailut sijoituksista vain tiivistyi loppua kohden. Rovaniemen oma poika, Petri Rautionaho alkoi myöskin vain kiristämään vauhtia ja ensin oli ohitettavana Tero Mourujärvi ja seuraavana oli vuorossa Mika Laituri. Sitten tulikin yllättävän vaikea ohitettava, kun Sport600 luokan johtaja Markku Immonen oli jättänyt taktisesti kelkan huoltotankkauksen väliin. Muilla osuuksilla kun Petri sai Markkua kiinni, niin jäisillä osuuksilla Markku olikin hiukan nopeampi. Lopuksi kuitenkin kävi kuin formuloissakin. Kun Petri pääsi Markusta ohitse, niin ei Markku kauaa saanut ihastella Petrin Polariksen peräpäätä sen hävitessä horisonttiin.

Pro luokan ensimmäinen suomenmestari ja yleiskilpailun voittaja on siis Mikko Hämäläinen Artic Cat, Toisena Mika Laituri Ski-Doo ja kolmantena Tero Mourujärvi, Lynx. Kaikilla heillä 16 kierrosta.

Sport 600 luokan suomenmestari on Markku Immonen, Lynx. Toiseksi nousi vielä “näyttävästä alusta” huolimatta Joni Behm ,Lynx ja kolmas oli Tero Kaarlenkaski, Lynx. Heillä kaikilla myös 16 kierrosta, joten yllättävän kilpailu kykyinen oli ”fööni” nestekoneiden joukossa.
Semi-Pron voitti Petri Rautionaho, Polaris, ja toinen oli Atso Ahonen, Polaris.

Yhteenvetona voi jo Mikon tavasta voittaa, suorittaa ennustuksen, että myös tulevaisuudessa pitää olla todellinen vetomies kuka aikoo MK-CrossCountryn SM kullan ja kiertopalkinnon itselleen saada. Tässä lajissa myös kokemus on valttia ja nyt Mikolla on ensimmäisenä suomessa jo kokemusta CC:n SM voitto taktiikasta. Täysiä muilta karkuun.

Kilpailun jälkeen Mikko kehui rataa haasteelliseksi mutta mukavaksi ajaa ja samalla kehut sai myös radan kunto mikä pysyi hyvin ajettavana koko kisan ajan. Kisa mallista myös Mikko, kuten muutkin kuljettajat, piti todella paljon sanoen sen olevan hänelle ikään kuin enduro miesten crossi, kun hypyt ei oikealla crossiradalla maistu.

Kukaan palkituista ei kuitenkaan halunnut kisaan lisättäväksi tupla aikaa saati yhtään lisäminuutteja ajettavaksi tulevaisuudessa, joten kuljettajien toiveesta kisan pituus pysynee samana myös tulevina kausina. Saattoihan siihen mielipiteeseen tosin vaikuttaa että kilpailijoilla oli takana vielä erittäin rankka edellispäivä, mutta ainoa haastateltavista ”tosi rehellinen” taisi olla kuitenkin vain Tom Forsell, kuka myönsi loppua kohden hieman väsyneensä.

Kilpailun Liputuspäällikkö Esko Tuisku kertoi kisan jälkeen myöskin pitäneensä kisamallista ja etenkin siitä kuinka yllättävän helppoa on kisan teko järjestäjälle. Maastosta ja paikasta hieman riippuen voi kilpailun järjestäminen olla jopa huomattavasti helpompaa kuin esim.sprint kilpailun järjestäminen. Myöskin lajin hurjuudesta huolimatta, se on suhteellisen turvallinen, kun kuljettajat oppivat radan pahat paikat ja osaavat olla tarpeeksi varovaisia niissä. Yksi keskeyttäjä oli tuntien aikana ja siinäkin onneksi kuski pysyi ehjänä.

SMKry kiittää LaMK:ta loistavista järjestelyistä, kilpailijoita osallistumisesta ja onnittelee mestareita, palkittuja sekä  jokaista maaliin päässyttä, mikä oli osaltaan myös jo sangen kova haaste.

Samalla kiitämme kaikkia koko kaudesta ja toivotamme kaikille oikein hyvää kevättä sekä kesää.

Muistakaa kuntoilla!

-smkry-